Ik ben universitair docent aan de Universiteit Twente. Ik onderzoek hoe nieuwe technologieën zoals robots en AI het werk en de samenwerking binnen organisaties veranderen. Ik onderzoek hoe technologie taken verandert, hoe medewerkers zulke veranderingen ervaren en hoe technologie de samenwerking in teams beïnvloedt. Met een praktische aanpak breng ik in kaart hoe medewerkers een technologie daadwerkelijk gebruiken en de gevolgen hiervan voor medewerkers, teams en de organisatie als geheel. Mijn onderzoek helpt organisaties te begrijpen wat technologie echt betekent voor hun mensen en manier van werken.
Ik ben Akvilė Bouwens, een postdoctoraal onderzoeker in het Smart Skills @ Scale project. Mijn onderzoek richt zich op hoe productiemedewerkers leren op de werkvloer, vooral wanneer nieuwe technologieën worden geïntroduceerd. Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe zij van en met elkaar leren, en hoe de technologie die ze gebruiken dit leren beïnvloedt. Om dit te onderzoeken, gebruik ik methoden zoals het observeren van medewerkers tijdens hun werk en interviews. De afgelopen vijf maanden heb ik veel tijd doorgebracht bij een productiebedrijf. Ik heb medewerkers met verschillende ervaringsniveaus geobserveerd, met hen gepraat en geïnterviewd. Ik leer over hun werk, hoe ze zijn opgeleid en hoe ze blijven leren tijdens hun werk. Nadat ik deze inzichten heb verzameld, analyseer ik ze en deel ik de belangrijkste bevindingen met het management en de teamleiders. Samen denken we na over hoe we zaken die in de weg staan, kunnen verbeteren.
Hoe zorg je dat je werk uitdagend blijft? Bijvoorbeeld door tegelijkertijd onderzoeker bij TNO te zijn en lector Human Capital bij Saxion. Voor Paul Preenen, die 14 november zijn lectorale rede hield, vormt de werkende mens een onuitputtelijke inspiratiebron. Over mensgerichte technologie, ruimte voor talent en het belang van praktijkberoepen: “Als je mensen in hun kracht zet, samen met ondersteunende technologie, dan worden ze productiever, creatiever en innovatiever.”
Bedrijven worden overspoeld door allerlei prachtige projecten rondom een leven lang ontwikkelen en leercultuur. “Kijk, dit is wat jouw werk in de praktijk oplevert voor ons”, grapte een van mijn vrienden. “Een hoop narigheid en op de achtergrond de elite die ons nauwgezet ziet stuntelen door hun eigen onwerkbare ideeën”.